Списък със задачи за успешен първи разговор с клиенти: планиране, диагностика на проблеми, използване на модела SPIN, подготовка на въпроси и сценарий. Целта е да се максимизират продажбите чрез ефективна комуникация.
Как да проведа успешен първи разговор? Какво да включа? Къде да започна? Всичко това са важни въпроси когато си вършите работата добре.
Създадохме списък със задачи, които да отметнете, за да си гарантирате успех. Продължавайте да четете, за да разберете повече.
Списъкът със задачи за първи разговор е списък с неща, които трябва да свършите преди, по време и след първото обаждане в рамките на процеса по продажба.
Това включва задачи като подготовка за обажданетo, събиране на информация предварително, водене на записки по време на обаждането и последващи действия след това.
Чрез употребата на списъка със задачи можете да се уверите, че не пропускате нищо и че ще се възползвате максимално от времето си с потенциалния купувач.
Следването на този списък със задачи ви дава възможност да сте организирани и ефективни във времето, което имате с потенциалния клиент. Благодарение на това ще може да отделите по-малко време за подготовка и повече за продажба.
Не изпускайте важна информация, която може да е от значение за обаждането.
Това са хора, които обикновено провеждат първия разговор с потенциалните клиенти, така че трябва да дадат най-доброто от себе си по време на всяко обаждане.
Управлението на времето е изключително важно когато отговаряте за екип от хора, който прави обаждания към потенциални клиенти. Този списък със задачи дава възможност на мениджърите на екипи по продажби да използват тактики за продажби ефективно и да постигат бизнес целите си.
Търговските представители също могат да се възползват списъка със задачи за първи разговор. Когато сте подготвени за всяко обаждане и знаете какво да очаквате от него, ще можете да се фокусирате върху продажбата, а не върху логистиката на обаждането.
Преди да проведете първото обаждане, трябва да знаете кой ще е от другата страна на телефона и с каква информация разполага.
Първо, важно е да имате идея кой е клиента и какво очаква той от услугата.
Освен това, когато имате план за обаждането, той ще ви помогне да сте фокусирани и ще гарантира, че сте покрили всички важни теми. И накрая, събирането на информация предварително ще ви даде възможност да прекарате повече време в разговора в задаване на въпроси, свързани с потенциалната продажба и опознаване на клиента.
Преди да инициирате ново обаждане, се уверете, че списъкът ви с контакти е актуализиран.
Проверете дали е била добавена нова информация към уебсайта на потенциалния клиент или страниците му в социалните медии, за да можете да зададете подходящи въпроси по време на разговора.
И накрая, обмислете дали да не възложите на специалист да напише дневния ред за първите ви разговори с клиенти.
След като планирате обаждането, е време да се уверите, че потенциалният клиент е подходящ. Това включва да прецените дали си пасва добре с това, което предлагате, и да решите какви са следващите стъпки след като процесът по запознаване с него приключи.
Дава ви възможност да се фокусирате върху тези, които си пасват добре с продукта или услугата ви. Това спестява време и енергия както на вас, така и на потенциалния ви клиенти, тъй като никой от вас няма да мине през целия процес на обсъждане на нещо, което не е подходящо.
Най-добрият начин да прецените дали клиентът е подхоящ, е да му зададете въпроси, които ще ви помогнат да разберете нуждите му и дали продуктът или услугата ви отговарят на тях. Някои от въпросите, които може да зададете, са:
След като сте се уверили, че купувачът е подходящ, е време да диагностицирате нуждите му. Трябва да разберете проблемите, с които се сблъска в момента, и да разберете решенията, които ще му паснат най-добре.
Това гарантира, че разбирате нуждите на клиента. Според диагностиката, можете да осигурите решение, което посреща предизвикателствата пред бизнеса му.
Освен това, ако знаете точно какво търсят клиентите ви, можете да позиционирате продукта или услугата си по-ефективно. Като им задавате въпроси за нуждите им, имате по-добра информация и можете по-лесно да определите какво ще работи за тях и какво не.
Задавайте въпроси, които ще ви помогнат да разберете предизвикателствата, пред които се изправя купувачът ви, и как продуктът или услугата ви може да им помогне да ги преодолеят.
Колкото по-специфични са въпросите, толкова по-добре ще можете да разберете нуждите на потенциалния си клиент.
Моделът SPIN е техника за продажби, която може да се използва, за да определите статуса на потенциалния клиент и да ви помогне да сключите повече сделки. Съкращението идва от “Situation, Problem, Implication, and Needs” – “ситуация, проблем, извод и нужди”.
Дава ви възможност да идентифицирате ключова информация за потенциалните си клиенти и как те отговарят на търговците в момента.
Ако статусът на купувача не отговаря на вашия, трябва да разберете защо, за да можете да обърнете внимание на тези проблеми преди да продължите напред.
Моделът SPIN работи най-добре ако задавате въпроси, които ви помагат да разберете как отговаря потенциалният ви клиент и от каква информация има нужда. Това ви дава възможност да се адаптирате бързо и да се свържете с него по-ефективно.
Проучете компанията на потенциалния си клиент и разберете повече за предизвикателствата пред бизнеса.
Най-добре е да направите списък с въпроси предварително. Той ви прави по-подготвени да задавате подходящи въпроси когато говорите с потенциален клиент.
Създайте въпросник, чрез който да разберете нуждите на клиента.
Задаването на този тип въпроси може да е трудно, така че е важно да разполагате с информацията предварително.
По време на процеса по продажби, продължителността на разговора определя колко време ще имате с потенциалния клиент, за да научите повече за нуждите му.
Важно е за ефективно използване на времето. Това ви помага да решите какво трябва да обсъдите по време на обаждането. Освен това, дава на потенциалния клиент времева рамка, за да подреди графика си около вашето обаждане.
Задаването на продължителността на разговора също така ви дава възможност да планирате търговското си представяне. Трябва да се уверите, че можете да обърнете внимание на всички въпроси и притеснения на купувача в предвиденото време.
В продажбите, сценария за обаждането е ръководство, което очертава какво и кога да кажете. Тези сценарии са на база на правилата за най-добра практика и дават възможност на служителите ви винаги да осигуряват най-доброто клиентско обслужване.
Сценариите за обажданията ви правят по-подготвени за първоначалния разговор, тъй като очертават какво и кога трябва да кажете.
Няма да се притеснявате какво да е следващото нещо, което ще кажете, и ще можете да се фокусирате върху нуждите на потенциалния си клиент.
Прочетете го дума по дума, за да останете фокусирани върху разговора. Отклоняването от сценария може да отклони разговора от основната му тема и да не разберете какви са нуждите на потенциалния клиент.
Използването на инструменти може да подобри работния ви процес по време на разговори и да направи процеса по продажби по-ефективен. Инструментите също така ще улеснят работата ви, давайки ви възможност да се фокусирате върху нуждите на потенциалния си клиент.
Те ви дават възможност да записвате цялата необходима информация и бележки, които можете да прегледате пак по-късно по време на последващите обаждания.
Освен това улеснява проследяването на показателите, анализа на данните и забелязването на тенденции в процеса ви по продажби. Инструментите са изключително важни за установяване на работен процес, тъй като ви дават възможност да автоматизирате определени задачи, които обикновено биха ви отнели време в процеса на обданията.
Това включва процедури като запис на обажданията или изпращане на последващи имейли.
Решете кои инструменти ще работят най-добре за вас и след това ги интегрирайте в процесите си. LiveAgent е един от естествените избори, тъй като се интегрира с повечето CRM системи и е отличен начин за управление на клиентското обслужване.
По време на определени фази на процеса по покупка, купувачите ви ще се сблъскат с различни проблемни точки. Като ги идентифицирате, можете да осигурите отговори и решения на тези проблеми.
Този процес кара клиентите ви да се чувствате по-удобно и дава възможност на сътрудниците ви да спечелят доверието им.
За да разберете по-добре какво търсят клиентите си и как то отговаря на продукта/услугата, които предлагате.
Най-добре е да проследите предишните разговори, задавайки си въпроса къде се намира в процеса на покупка, и след това да формулирате въпросите си според това.
Трябва също така да сте готови да зададете един и същ въпрос по няколко начина, за да получите различни отговори. Не забравяйте да задавате въпроси с отворен отговор.
Избягвайте въпроси с отговор да/не, тъй като те ви дават малко информация. Препоръчва се също така употребата на проучващи въпроси в този етап.
Когато уговаряте среща с потенциален клиент, е важно да обмислите най-добрия момент и място и за двете страни. Това ще ви помогне да избегнете нуждата да отсрочвате или отменяте срещата.
Показва, че уважавате времето му и дава възможност за продуктивни разговори. Ще можете също така да управлявате графика си по-ефективно и да се възползвате максималко от времето, което имате с потенциалните си клиенти.
Отделянето на време и усилия за уговарянето на среща ще ви помогне да изградите доверие и уважение с потенциалния си клиент, което ще ви помогне изключително много за сключване на сделката.
Когато уговаряте търговска среща, е важно да не забравяте, че хората първоначално често казват не, тъй като нямат време или не смятат, че отговарят на изискванията ви, така че бъдете настоятелни.
Когато определен човек не може да присъства, проверете дали друг може да се включи на негово място.
Времево, рано сутрин или по-късно следобед в работни дни е най-добре, тъй като хората обикновено не са толкова заети тогава. Срещите в петък трябва да се избягват, тъй като петък обикновено се счита за края на седмицата. Най-доброто място зависи от потенциалните ви клиенти, но като цяло офис или кафене вършат най-добра работа.
Последващият контакт с потенциалните ви клиенти е изключително важна част от процеса по продажби, но може да е трудно да решите какво да кажете и кога да го кажете.
Планирането на следващите контакти предварително ви дава възможност да се подготвите правилни за всеки разговор. Освен това демонстрира ангажираността ви към работата с клиента.
В резултат, можете да управлявате графика си по-ефективно и да се възползвате максимално от бъдещите възможности.
Най-добрият начин е да изпратите имейл в размките на 24 часа след обаждането, включващ списък с конкретни въпроси или искания. Това може да включва да попитате за проблемните точки на бизнеса (ако не сте ги обсъдили вече по време на обаждането) и възможността за още една среща.
След това, изпратете още един имейл в рамките на 48 часа след този, предлагайки уговарянето на време за следващия ви разговор.
След като сте организирали търговска среща и сте се свързали отново с потенциалния си клиент, е време да приключите процеса по вземане на решение и да сключите сделката. Първоначално може да изглежда трудно, но с правилните техники става по-лесно.
След като сключите сделката, можете да преминете на следващата стъпка и да направите продажба. Също така се увеличават шансовете ви клиентът да се върне в бъдеще. Освен това, изгражда у вас увереност като търговец и демонстрира напредъка ви в течение на времето.
Попитайте потенциалния клиент дали все още се интересува от продукта или услугата, които предлагате. Обяснете как ще му помогне и попитайте дали има някакви притеснения.
Трябва също така да пробвате да дадете отстъпка като стимул. Ако клиентът все още не е убеден, че иска да направи покупка, го попитайте дали познава някой, който може да се интересува от това, което предлагате.
Задавайте опознаващи въпроси, за да разберете нуждите и проблемните точки. Сприятелете се с купувача, покажете емпатия и демонстрирайте разбиране.
Планирайте последваща среща на база на това, което сте обсъдили по време на обаждането. Това ви дава възможност да потвърдите, че и двете страни имат желание да продължат преговорите преди да бъдат поети допълнителни ангажименти.
Тази стъпка е много важна. Може просто да не спирате да говорите, но не това е основата на търговския разговор. Не забравяйте, че купувачът трябва също да говори много, тъй като това е двустранен разговор.
Освен това се уверете, че задавате правилните въпроси. Като задавате повече въпроси с отворен отговор, можете да получите важна информация от какво има нужда потенциалният клиент и с какво можете да му помогнете.
Най-добрите въпроси по време на първи разговор са тези, на които трябва да се отговори с дълъг коментар. Това означава, че трябва да са с широк обхват и отворен отговор, за да имате възможност да задълбаете ако е нужно.
Ако потенциалният ви клиент не говори прекалено дълго докато вие говорите или му задавате въпрос, това не е задължително нещо лошо. Много хора смятат, че тишината е неудобна. Тя всъщност може да значи, че обработва информацията, която му давате, и обмисля как най-добре може да използва продукта ви или как да ви отговори.
Много е важно да продължавате да задавате въпроси докато смятате, че разбирате напълно нуждите му. Като го направите, ще знаете дали продуктите или услугите, които предлагате, отговарят на нуждите му и, най-важното, той също ще го разбере.
Може да завършите позитивно, за да припомните на потенциалния си клиент, че все още има време да действа, но също така за да покажете увереност в това, което предлагате. Добър начин да завършите би било нещо от рода “Нямам търпение да се срещнем отново”.
Опознавателните въпроси могат да са сложна част от процеса, тъй като е добре да се уверите, че задавате правилните, които ще ви дадат най-много информация. Трябва да пригодите въпросите си специално за всеки потенциален клиент.
Това са само няколко идеи и зависят от това какво продавате, но да научите повече за бизнеса на потенциалния си клиент е важна част от процена на опознаване. Ако не го направите, ще продавате на сляпо, а това е рецепта за неуспех.
Продажбите се свеждат до това да задавате правилните въпроси в правилния момент, за да получите информацията, от която се нуждаете. Всички първоначални обаждания имат за цел да ви помогнат да съберете тази информация.
Кои са най-големите ви предизвикателства в момента? Задавайте този въпрос, докато наистина разберете с какво среща трудности и как да му помогнете да преодолее тези препятствия. Това също така ще ви даде идея дали продуктът/услугата са му нужни и дали бихте си паснали.
Съвети за добър първи разговор:
Generally, you'll want to have a couple of key talking points prepared that you'd like to cover with the potential client. Consider what pain points is the client experiencing that your product can address. You'll also want to be prepared to answer any questions the client may have.
It's important to ask enough questions to fully understand the prospect. Know their pain points, how they're currently trying to resolve them, and if/how you can help them. Generally speaking, it is a good idea to keep asking follow-up questions until you have addressed the topics you wanted to cover. Be prepared to answer questions about your company, including what makes you unique and what results you have achieved for past clients.
These indicate that the client is about to take you up on your offer. Rather than having a 15 minutes conversation for free like during discovery calls, a strategy call is the time when you come up with a game plan. The calls are more likely to be monetized as well.
If the prospect asks about pricing, it's important to be prepared with an answer. You can tell them that you'll discuss pricing further once they become a customer, or you can give them some package prices in advance.
Above, we covered some good questions you can ask during a discovery call. However, you should always remember to tailor your questions specifically to the prospect and their business. A set of questions that may be perfect for one prospect may be completely off-base for another. You'll need to really get to know your prospects in order to ask the right questions during discovery calls.
You can send an email thanking them for their time and letting them know that you'll be sending over some more information in the near future. You may also want to set up a meeting or send them a proposal outlining your services. Always personalize the way you follow up with a prospect since not everyone needs the same level of attention.
If you feel like your sales conversation went really well, it's probably safe to assume that it did. Ensure that your prospect understands how your product or service can help them and that they are interested in learning more. It's also a good idea to keep track of your progress during discovery calls. It is possible to keep track of all of your conversations with prospects, as well as the status of each call, using various tools. You will then be able to see if a lead has responded and taken necessary action based on their feedback.
Some companies charge for discovery calls, some don't. For example at LiveAgent demos and follow-up calls are free of charge. If you want your prospect to pay it's important to be upfront about how you'll charge for your services, and make sure the prospect is aware of what they're paying for. Alternatively, you can ask them to pay after they've decided to go ahead with the deal or offer alternative payment options such as monthly retainer fees.
Списък със задачи за клиентско обслужване
Подобрете клиентското си обслужване с нашия удобен списък със задачи за клиентско обслужване - отметнете всичко, за да поемете по пътя към успеха.
Контролен списък за контрол на качеството на клиентското обслужване
Опитвате ли се да поддържате качеството на клиентското обслужване на най-високо ниво? Ако да, то контролният списък за контрол на качеството на клиентското обслужване може да ви помогне!
Контролен списък за одит на клиентското обслужване
Изпълнете този контролен списък за одит на клиентското обслужване, аз да получите ясна представа за текущото състояние на клиентското си обслужване, за да можете да предприемете необходимите действия за подобряването му.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Сайтът ни използва бисквитки. Ако останете, приемаме, че сте съгласни да използваме бисквитки, както е описано в политиката за поверителност и бисквитки.
Отговаряйте на повече запитвания с нашия хелп деск софтуер всичко-в-едно. Опитайте LiveAgent безплатно за 30 дни. Не се изисква кредитна карта.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team